Як правильно налаштувати велосипед?


Коли ви купили велосипед, потрібно його правильно налаштувати, щоб було зручно та комфортно кататися. У цьому вам допоможе наша стаття, а також інструкція для певної моделі велосипеда . Розглянемо, на що слід звернути увагу під час підготовки велосипеда в першу чергу і як його налаштувати під себе.

Кермо та сидіння – комплектуючі велосипеда , які відіграють ключову роль у забезпеченні зручності під час їзди. Сидіння встановлюється, виходячи з таких важливих характеристик, як висота, відстань від керма, а також кут нахилу. Положення вибирається індивідуально, відповідно до зростання та особистих уподобань. Найчастіше верх розташовується паралельно до поверхні і трохи піднятий вгору. Сідло регулюється за допомогою переміщення в різні боки спеціальними монтажними напрямними, це дозволяє вибрати відповідну відстані до самого керма. При цьому підсідельний штир не повинен виходити за обмежувальну мітку.

Перш ніж намагатися регулювати кермову колонку, потрібно з'ясувати її тип:

  • Рульова колонка з різьбленням включає такі елементи: чашки нерухомі, регульований конус, підшипники, контргайки та шайба. Рульову колонку потрібно розбирати, змащувати щонайменше раз на рік. Ступінь затяжки можна перевірити, якщо притиснути переднє гальмо і вперед-назад розгойдувати велике. За наявності люфта, підозрілого стуку в рульовій колонці треба відпустити контргайку ключем і за вільного керма повільно затягнути конус.
  • Безрізьбовий тип рульової колонки (A-Head) на відміну від різьбової тримається виносом керма. Якщо її потрібно затягнути, то відпускаються гвинти виносу, після чого потрібно затягнути «якір», розташований у верхній частині виносу (на кінці стрижня вилки). Після цього залишилося відцентрувати винос симетрично передньому колесу та затягнути два гвинти на виносі.

Винос керма вирівнюється по відношенню до переднього колеса. Це легко зробити, якщо стати великим і імітувати положення при їзді. Після цього переднє колесо потрібно направити вперед і відрегулювати кермо з колесом у потрібному положенні.

Як перевірити гальма?

Налаштування гальм залежатиме від їх конструкції. Вони можуть бути обідні (у них гальмівна ручка з гальмом пов'язана за допомогою троса, колодки затискають обід), дискові (ручка, пов'язана з гальмом, затискає диск, розташований на колісній втулці) і ножні (гальмо приводиться в дію при обертанні педалей назад). Кожен із видів має свої особливості налаштування:

  • Якщо велосипед укомплектований гальмами, потрібно переконатися, що вони міцно закріплені і рухаються при цьому вільно, щоб зупинити велосипед. Якщо ручка притискається щільно до керма, значить гальмо вільне і його потрібно підтягнути. Гальмівні колодки центруються, коли гальма не натиснуті. Вони повинні розташовуватися до поверхні обода на відстані не ближче ніж 1-2 мм до нього.
  • У разі дискових гальм потрібно спробувати до керма притиснути гальмівні ручки і подивитися як він зупиняє велосипед і наскільки вільно він рухається. Якщо гальмівну ручку можна притягнути до керма, значить гальмо занадто вільне. Під час ненатиснутих гальм колодки повинні бути від диска на відстані 0,25-0,75 мм.

Якщо колодки розташовані дуже близько, значить гальмо не відцентроване або занадто жорстке. Це може призвести до розігріву колодок та дисків. Колодки центруються, при цьому відстань між ними та ободом регулюється декількома методами: шляхом регулювання гайки гальмівної ручки, яка збільшує довжину троса (потрібно затягнути гальмо та наблизити колодки до обода) або затягнути (натягнути) трос самого гальма. Кожен вид дискових гальм має свої особливості:

  • Механічні гальма вимагають певного часу обкатування, щоб досягти оптимальних робочих характеристик. Потрібно також перевірити троси та кожухи на наявність перегинів та обломів, при повному натисканні гальмівні ручки не повинні притискатися до керма.
  • У разі гідравлічних гальм потрібно також перевірити гальмівну ручку під час їзди. Якщо вона надто «м'яка», то в системі є повітря і потрібно його випустити. Для цього слід звернутися до механіка. На гальмівних шлангах повинно бути ніяких тріщин, вигинів.

Якщо чутно шум, який виходить під час роботи гальм, значить є проблеми з налаштуванням гальмівних колодок. Відстань, яка є між ободом і колодкою повинна бути більше 2 мм.
Гальмівна ручка, яка знаходиться на кермі автомобіля, повинна фіксуватися міцно і жорстко і не торкатися керма при натисканні. Якщо ви виявили, що ручка керма стикається із кермом, потрібно сильніше затягнути трос гальмівної колодки. Після цього можна відрегулювати гальмо, послабивши при цьому гальмівну втулку. Також можна налаштувати залежно від довжини пальців руки. Для цього є навпроти гальмівної ручки регулювальний болт. Наскільки правильно працюватиме гальмо, також багато в чому залежить від стану коліс, вони не повинні бути розхитані.

Як правильно настроїти колеса?

Налаштування велосипеда передбачає підготовку коліс . Щоб їздити безпечно, колеса потрібно закріпити на вилці та рамі. Колеса кріпляться на гайках або за допомогою ексцентриків (механізм приводиться в дію за допомогою рукоятки, легко зняти колесо без інструментів).

Якщо неправильно відрегулювати ексцентрик і він не буде закритий, колесо втратить керування, можна легко впасти. Налаштування включає такі етапи:

  • Рукоятку від ексцентрика треба перенести у відкритий стан.
  • Встановити колесо.
  • Коли ручка буде посередині між відкритим і закритим положенням, потрібно максимально затягнути гайку.
  • Руку за допомогою долоні перемістити в закрите положення.

Якщо відчувається невеликий опір, коли рукоятка напіввідкрита, то все зроблено правильно.

Не потрібно механізм ексцентрики затягувати максимально. Якщо рукоятка буде легко, без особливих зусиль переходити в закрите положення, це говорить про те, що фіксація не максимальна і треба ще підтягнути гайку, яка регулює положення. Рукоятки не повинні торкатися іншого обладнання велосипеда (це можуть бути крила, багажник).
Є ще один простий спосіб перевірки: підняти велосипед і завдати удару зверху покришки. Потрібно подивитися, чи не рухається колесо. Також рукоятка ексцентрика не повинна паралельно колесу рухатися. Також потрібно перевірити втулку, якщо вона розбовтана та рухається щодо осі, її потрібно затягнути та відрегулювати.

Налаштування підвіски

Регулювання велосипеда неможливе без налаштування підвіски, якщо воно передбачене у велосипеда. Існує безліч варіантів конструкції передньої та задньої підвіски, але у будь-якому випадку вилка повинна забезпечити комфорт поїздки та компенсувати нерівності ґрунту. Її дія безпосередньо впливає на керування велосипедом. Потрібно переконатися, що всі компоненти підвіски відрегульовані відповідно до стилю їзди. Також важливо знати особливості кожного виду амортизатора:

  • Пристрій зі спіральною пружиною – жорсткість пружини легко регулюється за допомогою гайки з одного кінця пружини.
  • З пружиною та елатомером – включає демпфер та металеву ресору.
  • Масляна – замість демпфера встановлено картридж із олією.
  • Повітряна підвіска – використовується тиск повітря у пристрої. Перевірку рівня тиску треба виконувати регулярно. Амортизатор містить дуже невелику кількість повітря під високим тиском. Для забезпечення оптимального тиску використається спеціальний насос.

Регулювання підвіски зводиться до налаштування переднавантаження, відскоку та швидкості стиснення. Попереднє навантаження встановлює жорсткість, ступінь стиснення підвіски, коли велосипедист сидить на велосипеді. Підвіска не тільки амортизує удари, але й завдяки внутрішньому стиску підтримує контакт колеса з поверхнею, забезпечуючи найкраще тягове зусилля. Оптимальний попередній стиск має бути в діапазоні від 14 до 30% загального ходу. Регулювання здійснюється за допомогою гайки.

Регулювання відскоку встановлює, наскільки повільно чи наскільки швидко пристрій підвіски відновлює повну довжину після стисненого стану. Якщо велосипед стрибає під час поїздки, повернення буде надто швидким. Проте повільне повернення викликає відчуття відсутності підвіски. Деякі види підвіски оснащені спеціальним регулювальним гвинтом.
У деяких амортизаторах можна регулювати швидкість стиснення, тобто, як швидко стискається підвіска. Різні типи поверхні та зміна погодних умов потребують додаткового регулювання підвіски. Щоб забезпечити належну роботу вилки, її необхідно регулярно очищати та змащувати (не використовуйте ніякі мастила, що містять тефлон). Для будь-якого іншого ремонту та технічного обслуговування краще довіритися фахівцям.

Система перемикання передач

Система перемикання швидкостей складається із компонентів, які можуть входити в зачеплення з окремими зубчастими колесами. Вона включає задній та передній перемикач швидкостей, ручки перемикання або поворотні манетки, троси керування та ланцюги.

Ніколи не кладіть велосипед праворуч - це може пошкодити перемикач швидкостей. Перемикати швидкості потрібно лише тоді, коли педалі рухаються вперед. Задній та передній перемикачі швидкостей можуть бути відрегульовані з використанням гайок манетки перемикача (вони розміщені на кермі там, де кожухи відходять від ручок). Також можна використовувати регулювальні гвинти, розташовані безпосередньо на передньому або задньому перемикачі.

Пісок та бруд потрапляють у ланцюг під час поїздок та вкорочують термін її служби. Дуже важливо підтримувати ланцюг чистим і змащеним. Перед тим, як змащувати ланцюг, його потрібно ретельно почистити. Також регулярно потрібно перевіряти троси на предмет зношування та поломок. При правильному догляді збільшується термін служби комплектуючих.

На що ще звернути увагу?

Покришки повинні бути правильно накачані. На корді кожної моделі вказано тиск, який не може перевищувати, цього параметра потрібно дотримуватися. Через деякий час повітря може вийти із камери. Щоб контролювати його стан, необхідно перевіряти тиск шини. Важливу роль також відіграє тип клапана, він відрізняється у різних моделей велосипедів і залежить від розміру отвору в обід: SV Presta (виготовляється під отвори в ободах діаметром 6 мм), AV Schrader (розрахований під отвори 8-8,5 мм) і Dunlop (Старий тип ніпеля, розрахований під отвори в ободах 8 мм).
Педалі також мають свої особливості установки та налаштування. Тому кожна з них встановлюється на певному шатуні: L (ліва педаль, встановлюється на лівий шатун у напрямку проти годинникової стрілки) і R (права, відповідно ставиться на правий шатун і за годинниковою стрілкою). Педалі очищаються та змащуються регулярно. Якщо встановлюються контактні педалі, необхідно відрегулювати їхнє попереднє навантаження (тобто зусилля, необхідне для переведення педалі у внутрішнє/зовнішнє положення). Це легко зробити за допомогою невеликого шестигранного болта, який відповідає за натяжку пружини. Якщо закручувати в мінус, то встебнути та вистебнути педаль буде легше.

Пам'ятайте, що правильна підготовка велосипеда до експлуатації та регулярне його обслуговування – запорука безпечної та комфортної їзди.